Este site usa cookies para garantir que você obtenha a melhor experiência. Leia mais
Boa Tarde Bem-Vindo a Freenote, Login ou Crie sua conta
Boa Tarde Bem-Vindo a Freenote, Login ou Crie sua conta
O livro apresenta 11 ritmos brasileiros: Bossa Nova, Samba-Reggae, Ijexá, Samba, Frevo, Samba-Rock, Xote, Baião, Samba-Funk, Arrasta Pé/Galope e Batucada (escola de samba) em 48 páginas + CD com 53 tracks. Cada gênero abordado é apresentado com uma levada básica e suas variações, acompanhado das linhas melódicas por meio das bases de violão, baixo acústico, percussão e bateria. São pequenas trilhas gravadas com e sem bateria, além disso, Duda Moura apresenta a sinopse do histórico de cada gênero, incluindo a escrita de padrões básicos para a percussão, possibilitando ao estudante um contato não só com a levada da batera como também dos instrumentos de percussão em cada gênero.
ACOMPANHA CD
Editora EME
Segundo comentários de Lauro Lellis na revista Batera & Percussão - O livro prioriza o lado prático e pode contribuir para o desenvolvimento da performance do estudante. Não há complicações e nem invenções, tem o respaldo técnico de músicos como Zé Carlos Silva (bateria) e Caio Ignácio (percussão), assim, para a qualidade do trabalho. O livro foi elaborado dentro de um conceito simples, e por isso é prático e funcional. É mais um material disponível no mercado que contém boas informações sob o ponto de vista do contexto rítmico da batera.
Duda Moura (Bateria e Percussão): Tem dois CD's gravados, um deles o "Pure Brazilian Beats" (2002), autor do método "Bateria Ouvir & Tocar" (Eme Editora), é coordenador do curso de bateria Drumming Boy. Atuou como músico da Rede Globo de Televisão, Tókio Disneyland, grupo parisiense "El Batukàda", membro da IAJE - International Association of Jazz Educators nos USA, é educador do Projeto Guri pela Secretaria da Cultura do Estado de São Paulo. Realizou shows e gravações com Maria Creusa, Vania Abreu, Daniela Mercury, Marlon & Maicon, Carlinhos Brown, Paulinho Boca de Cantor, Vanessa Camargo, Toquinho, entre outros.
Paulo Dáfilin (Violões, Arranjos e Composições), já trabalhou com Gal Costa, Maria Betania, Fernanda Porto, Daniela Mercury, Caetano Veloso, Luciana Mello, Tereza Salgueiro e Margareth Menezes.
Marinho Mattos (Cavaquinho): Jair Rodrigues, Grupo Katinguele, Exalta Samba, Almir Guineto e Jair Oliveira.
Airton Fernandes (Baixo Acústico): Banda Aquilo Deu Nisso, All Star Big Band, Oswaldinho do Acordeon, Amilton Godoi, Hector Costita, entre outros.
Review Internacional:
By: TOMMYG´S DRUM PAGE
BASIC OVERVIEW:
Grooves do Brasil contains an introduction, a notation legend, and eleven sections that are organized by the type of Brazilian rhythm that is being discussed. The book also contains a one page Bibliography/Discography for further study and a one page biography of the author. There is also an accompanying CD that is indispensable when studying the material that is covered in the different sections.
The styles covered are:
Bossa Nova
Xote
Samba-Rock
Samba-Reggae
Samba-Funk
Ijexa
Baiao
Arrasta Pe/Galope
Traditional Samba
Batucada
Frevo
LAYOUT:
The layout of each section contains a brief but informative introduction of the style being discussed. Moura then gives a listing of the Native Percussive Instruments that one would normally hear and/or see used in each style. This is an invaluable aid in helping the student to discern how to best articulate the grooves on the drum set.
Immediately following this introductory information are the related grooves for each section. Moura always presents one main groove accompanied by a few interesting and creative variations. The number of variations varies for each section.
CD:
The CD recording that is included with "Grooves do Brasil', is truly invaluable for anyone wishing to get the most out of this book. Mr. Moura performs each groove on the CD and he sounds terrific. One MUST listen to his inflection to truly be able to replicate the grooves for themselves. After his performance of each groove(s) there immediately follows a track with no drums so that the student can perform any of the grooves with the band. I was pleasantly surprised to find that the publisher left the percussion accompaniment on most of the tracks where the drum set was removed. Drum set players MUST learn how to play with percussionists! This was a nice touch.
I can't stress enough how important it is to perform each groove in the book with the relevant tracks on the CD. To truly understand these grooves one must hear and perform them in the appropriate context.
FINAL CONCLUSIONS:
Until I received this book, I had been searching for a high quality, informative, practical and instantly applicable book on Brazilian Rhythms for the drum set. "Grooves do Brasil" finally met my criteria. The grooves are great fun and surprisingly challenging while still being accessible. The CD is wonderfully presented and invaluable to anyone wishing to utilize the information in this book. The best compliment I can give this book is that all my students who have worked through this book have thoroughly enjoyed it. They are always genuinely excited to learn and execute the grooves contained within each section. A good book is one that draws the student in and makes she or he want to learn even more about the subject. It has been my experience that "Grooves do Brasil" passes that test every time. Highly recommended!!
Informações adicionais autor: www.dudamoura.com.br